Gode råd og viden

På denne side finder du gode råd og viden, som kan understøtte dig i at give den rette hjælp,
støtte og vejledning til de borgere, du møder i dit arbejde

Play Video

Netværkets betydning
pårørendeperspektivet

Når mennesker, der har været udsat for seksuelle ovegreb i barndommen, forsøger at bryde med dysfunktionelle mønstre, går det ofte hårdt ud over netværket. Mange senfølgeramte har meget få eller ingen nære relationer.
De skal starte forfra. Og det er en lang og krævende proces, som kræver mod. Pårørende kan hjælpe, men skal passe på sig selv.

Varighed: 07:55

Play Video

Peer-portrættet
- en kvindes fortælling

I sundhedsvæsnet og især i psykiatrien er der brug for, at mennesker med senfølger efter seksuelle ovegreb kan møde rollemodeller, de kan spejle sig i og som kan give håb. Spors formand drømmer om et korps af peer-medarbejdere, der bruger deres levede erfaringer og kompetencer til at hjælpe og støtte andre.

Varighed: 08:54

Supplerende viden og oplysning

Voksne med senfølger af seksuelle overgreb løber ofte panden mod en mur i et system, hvor de ansatte enten ikke forstår eller helt overser, de problemer og udfordringer, som ofte er specifikke for senfølgeramte.
Det skaber store problemer.

Klik dig videre til specifik viden, vejledninger og faglige råd. For dig der er sagsbehandler i fx socialcenter, misbrugscenter, jobcentre eller børnefamilieafsnit eller sundhedsfaglig i psykiatrien. Også for dig der er studerende inden for en af disse faggrupper.

Lukket Facebook-gruppe for fagpersoner

Spor har en FB-gruppe for fagpersoner, der i deres arbejde kommer i kontakt med voksne, der kan have senfølger af seksuelle overgreb i ungdommen eller barndommen

I gruppen kan du få sparring til dit arbejde på tværs af faggrupper og få input fra senfølgeramte, der deler egne erfaringer.

ikon